انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از تدوین سند توسعه روستایی منحصر به‌ فرد با در نظر گرفتن تمامی فرضیه‌ها برای همه روستاهای استان تهران خبر داد.
ترسیم افق برنامه‌ریزی منحصر به فرد هر روستا / همه فرضیه‌ها زیر ذره‌بین سند توسعه روستایی
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در حاشیه برگزاری شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در گفت وگو با خبرنگار برنامه «درشهر» در زمینه تدوین سند توسعه روستایی استان تهران گفت:«برای نخستین بار تدوین سند توسعه روستاها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اتکا به توان تخصصی و علمی کلیه کنشگران حوزه توسعه و روستا  آغاز شده است تا ابعاد زیرساختی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها بر مبنای مشارکت جامعه محلی را مدنظر قرار دهد».
وی افزود:«در حال حاضر طرح‌های هادی در روستاها مورد توجه است که صرفا از منظر کالبدی و وضعیت توسعه محدود از طریق نهادهای مسئول اجرا می‌شود».
شفیعی ادامه داد:«در گذشته نگاه توسعه‌ای به روستاها به گونه‌ای نبود که چه مولفه‌هایی و چه حوزه‌های اقتصادی و تولیدی در روستاها می توانند مورد توجه باشند و به طور کلی به عنوان سند یکپارچه به این مباحث نپرداخته بودیم که اکنون این اتفاق رقم خورده است».
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود:«بر پایه این سند می‌توان به رفع چالش‌های موجود همچون مهاجرت از روستاها امیدوار بود و حتی مهاجرت معکوس را رقم زد یا حداقل جمعیت روستایی را در میزان کنونی تثبیت کرد».
وی با بیان اینکه باید به هر روستا متناسب با ظرفیت‌‎هایش نگاه توسعه‌ای داشت، گفت:«عمدتا دو نگاه جامعه شهری و روستایی در کشور وجود دارد که جامعه روستایی را واحد و یکسان در نظر می‌گیرد در حالی که هر روستا هویتی خاص و منحصر به فرد دارد و برای دنبال کردن برنامه‌های توسعه باید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افق برنامه‌ریزی و چشم انداز ترسیم کنیم».
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان موفقیت اجرای این سند، افزود:«با توجه به ابعاد مطالعات بسیار گسترده روی این سند و توجه به پارامترهای تاثیرگذار و گوناگون و حتی طراحی چندین سناریو بر اساس گونه‌شناسی روستاها برای پیش‌بینی همه تغییرات و مقتضیات زمانی و مکانی، ضریب موفقیت بالایی برای اجرای این سند قائل هستیم».
وی ادامه داد:«همه فرضیه‌ها زیر ذره‌بین قرارگرفته و سعی کردیم نکته‌ای جا نیفتد تا از مسیر توسعه باز بمانیم و از این رو بسیار امیدواریم اجرای این اسناد برای هر روستا آینده‌ای موفق رقم بزند».
 
https://thmporg.ir/vdca.ynmk49nua5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما