سوالات متداول

****************************************************************
معاونت هماهنگی برنامه و بودجه
****************************************************************

پرسش : مبناي انتخاب پروژه هاي اقتصاد مقاومتي بر چه اساسي است؟
پاسخ : براساس سياستهاي اقتصاد مقاومتي و برنامه هاي دوازده گانه اقتصاد مقاومتي
....................................................................................................................................
پرسش : نظارت بر عملكرد اعتبارات هزينه ايي دستگاههاي اجرايي به چه صورت است؟
پاسخ : اين سامانه اطلاعات نظارت بر عملكرد اعتبارات هزينه اي و منابع دستگاه هاي اجرايي را مديريت كرده و چگونگي اختصاص منابع مالي به آنها و نظارت بر عملكرد مالي آنها را از زوايا و ابعاد گوناگون تحت نظر قرارمي دهد
....................................................................................................................................
پرسش : در سامانه نظارت بر چه مواردي نظارت مي شود؟
پاسخ : فرآيندهاي توزيع بودجه، مبادله موافقتنامه، تخصيص بودجه، كنترل و نظارت بر اجراي پروژه‌هاي تملك دارائي‌هاي سرمايه‌اي استاني و ملي
....................................................................................................................................
پرسش : دستگاه هاي اجرايي در اين سامانه چه وظايفي دارند؟
پاسخ : ورود اطلاعات محتوايي، توصيفي، چند رسانه اي، جغرافيايي و تصاوير ماهواره اي به سامانه با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي از وظايف دستگاه هاي اجرايي مي باشد
 
****************************************************************
معاونت فني و اجرايي
****************************************************************
پرسش: شرايط گواهينامه تشخيص صلاحيت شخص حقيقي چه ميباشد؟
پاسخ: داشتن مدرك ليسانس در زمينه رشته درخواستي و يك سال سابقه كار و يا داشتن مدرك فوق ليسانس در زمينه رشته درخواستي و داشتن كارت پايان خدمت براي آقايان
پرسش: مبناي سابقه كاري از چه زماني مي باشد؟
 پاسخ: بعد از اخذ مدرك تحصيلي ليسانس
....................................................................................................................................
پرسش: هر شركت پيمانكاري در زمان تأسيس حداكثر ميتواند در چند رشته در خواست گواهينامه داشته باشد؟
پاسخ: حداكثر 2 رشته
....................................................................................................................................
پرسش: حداكثر زمان مجاز براي اعلام تغييرات شركت پيمانكاري در سامانه ساجار چه مدت مي باشد؟
پاسخ: حداكثر 3 ماه بعد از تغييرات
....................................................................................................................................
پرسش: چند درصد اعضا هيئت مديره بايد داراي مدرك ليسانس باشد؟
پاسخ: حداقل دو سوم اعضا هيئت مديره بايد داراي مدرك ليسانس باشند .
....................................................................................................................................
پرسش: گواهينامه تشخيص صلاحيت شركت ها چه مدت اعتبار دارند؟
پاسخ: 4 سال اعتبار دارند
....................................................................................................................................
پرسش: گواهينامه تشخيص صلاحيت اشخاص حقيقي چه مدت اعتبار دارند؟
پاسخ: 1 سال
....................................................................................................................................
پرسش: حداقل امتياز لازم براي اخذ گريد در هر رشته چه مقدار مي باشد؟
پاسخ: 375 امتياز
....................................................................................................................................
پرسش: براي اطلاع دقيق از آيين نامه تشخيص صلاحيت از چه طريقي اقدام كنيم؟
پاسخ: سامانه ساجات www.sajat.mporg.ir
 
****************************************************************
معاونت آمار و اطلاعات
****************************************************************
پرسش: نحوه دسترسي به نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن استان چگونه مي باشد؟
 پاسخ: نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن از طريق درگاه ملي آمار به نشاني  https://www.amar.org.ir، داده ها و اطلاعات آماري، سرشماري ها، سرشماري عمومي نفوس و مسكن براي 8 دوره سرشماري يعني 1335 تا 1395 در سطح كشور، استان و شهرستان، همچنين از طريق سامانه الكترونيكي جمع آوري و آمار اطلاعات به نشاني amar.thmporg.ir  در قسمت نتایج سرشماری ها نیز می توان به آن دسترسی داشت.
....................................................................................................................................
پرسش: چگونه مي توان به سالنامه آماري استان دسترسي يافت؟
پاسخ: سالنامه آماري استان خراسان شمالي به عنوان معتبرترين سند آماري استان، علاوه بر نسخه چاپي، نسخه الكترونيكي  به نشاني amar.thmporg.ir  در قسمت سالنامه های آماری در دسترس می باشد.
....................................................................................................................................
پرسش: نقشه تقسيمات سياسي و لايه هاي اطلاعات جغرافيايي استان چگونه قابل دريافت است؟
پاسخ: نقشه تقسيمات سياسي استان و شهرستان ها به تفكيك بخش، دهستان و آبادي ها و لايه هاي اطلاعات جغرافيايي موجود از طريق گروه نقشه و اطلاعات مكاني سازمان در اختيار كاربران قرار مي گيرد و ضمناً سامانه پايگاه داده هاي مكاني استان به آدرس wgis.thmporg.ir جهت استفاده نقشه ها با مقياس 25000 قابل دسترس و استفاده عموم مي باشند.
....................................................................................................................................
پرسش: نحوه دسترسي به  نتايج ميزان توليد ناخالص استان و حساب توليد چگونه مي باشد؟
پاسخ: جهت محاسبه متغير هاي كلان مناطق مختلف كشور كه در دوره  معيني از زمان است كه بوسيله آن مي توان وضعيت اقتصادي هر منطقه را در دوره زماني خاص به تصوير كشيد نياز به نتايج حساب منطقه اي مي باشد. ميزان توليد خالص استان طي سالهاي 93-1383 در قالب دو عدد كتاب و نشريه به آدرس سامانه الكترونيكي جمع آوري آمار و اطلاعات amar.thmporg.ir در پوشه حساب منطقه اي و نيز گزارش حساب هاي منطقه اي 93-79 استان در اين سايت amar.thmporg.ir در پوشه حساب منطقه اي قابل دسترس است.
....................................................................................................................................
پرسش: نحوه دسترسي نتايج طرح هاي آماري چگونه است؟
پاسخ: به طور ميانگين سالانه 25 طرح آماري در كشور هم زمان آن در استان برگزار ميگردد كه عمده ترين آن طرح ها، طرح نيروي كار، شاخص قيمت، هزينه درآمد، صنعت، معدن، گردشگران ملي، پروانه هاي ساختماني كه نتايج و گزارشات طرح هاي آماري آن در سايت amar.thmporg.ir  پوشه نتايج طرح هاي آماري قابل دسترسي مي باشد.
....................................................................................................................................
پرسش : چگونه مي توان به نتايج حساب هاي منطقه اي دسترسي پيدا كرد؟
پاسخ : با مراجعه به درگاه ملي آمار به آدرس " www.amar.org.ir " از قسمت " داده ها و اطلاعات آماري / حساب هاي ملي / حساب هاي منطقه اي" امكان دسترسي به نتايج حساب هاي منطقه اي مهيا مي باشد
....................................................................................................................................
پرسش : نقشه بلوكه شهري و آباديهاي داراي نقشه بلوكه را چگونه مي توان تهيه نمود؟
پاسخ : آخرين نقشه بلوكه شهري و آباديهاي داراي نقشه بلوكه براساس نتايج تفضيلي سرشماري عمومي نفوس و مسكن ۱۳۹۵ در اختيار معاونت آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار دارد كه براي نياز كاربران و با ارائه درخواست مكتوب پس از تاييد سازمان در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت
....................................................................................................................................
پرسش : نتایج سرشماری نفوس و مسکن را چطور می توانیم مشاهده کنیم؟
پاسخ : نتایج این سرشماری در سایت مرکز آمار ایران قابل دسترسی هست. همچنین با مراجعه به amar.thmporg.ir   می توان این نتایج را مشاهده نمود
....................................................................................................................................
پرسش : سر شماری عمومی نفوس و مسکن هر چند سال یکبار انجام می شود؟
پاسخ : هر 5 سال یکبار
 
****************************************************************
مدیریت و آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری
****************************************************************
پرسش : تاييد صلاحيت مدرسان آموزش كاركنان دستگاه هاي اجرايي به چه صورت مي باشد؟
پاسخ : متقاضيان تدريس دوره هاي آموزشي عمومي مربوط به كاركنان دستگاه هاي اجرايي مي توانند تقاضاي خود را به همراه سوابق آموزشي و مدارك و مستندات اعلام شده از طريق سامانه ارسال نمايند. تقاضاي مذكور پس از بررسي و امتياز دهي و طرح و تصويب در شوراي آموزشي و همچنين اخذ كد مدرسي از سامانه مركز آموزش مديريت دولتي قابل اجرا خواهد بود 1-متقاضيان تدريس دوره هاي آموزشي عمومي مربوط به كاركنان دستگاه هاي اجرايي مي توانند تقاضاي خود را به همراه سوابق آموزشي و مدارك و مستندات اعلام شده از طريق سامانه ارسال نمايند. تقاضاي مذكور پس از بررسي و امتياز دهي و طرح و تصويب در شوراي آموزشي و همچنين اخذ كد مدرسي از سامانه مركز آموزش مديريت دولتي قابل اجرا خواهد بود  - تاييد شرايط و صلاحيت تخصصي مدرسان مشاغل اختصاصي بر عهده دستگاه اجرايي مي باشد
....................................................................................................................................